Pionieren binnen Breman, dat is eigenlijk wat er het afgelopen jaar
is gebeurd bij Woningbeheer Zuid. Er is keihard gewerkt om Breman Service Weert, Breman Woningbeheer Brabant, Breman Geelen en Breman Dakdekkers Limburg om te vormen tot één krachtig woningbeheer bedrijf met als naam Breman Woningbeheer Zuid. Guido Willems, Manager Financiële zaken bij Breman Woningbeheer Zuid, beaamt dat het verkrijgen van de juiste inzichten enorm gaat helpen. “Belangrijk detail in dat verkrijgen van inzicht in de processen, is dat iedereen daarin is meegenomen. Daardoor kon iedereen ook meedenken en input leveren. Dat heeft ervoor gezorgd dat deze consolidatie voor 90% goed is gegaan. Die andere procenten, dat zijn dingen die je gewoon niet kunt testen en waar je later tegen aan loopt.”
Veel geleerd
“Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, dan denk ik dat ik veel heb
geleerd. Ik heb veel gesprekken gevoerd op de verschillende vestigingen, ‘over de afdelingen heen’”, vertelt Yvette. “Overal bleek het namelijk anders te gaan. Stap voor stap hebben we in kaart gebracht wat iedereen doet. Maar ook wat er extra of anders werd gedaan, dan eigenlijk de bedoeling was. Hele simpele data als: we hebben een bonnetje van de dakdekkers: hoe wordt deze nu geregistreerd en waar eindigt deze? We hebben het met z’n allen uitgewerkt, maar ook getest. En dan komen collega’s als Remco Hindriks of Geert Derks (ICT/Informatiemanagement) om de hoek. Zo hebben we getest met ‘nepbonnen’ in het systeem. Alle smaakjes zijn voorbij gekomen. Stap voor stap zijn we het proces gaan inrichten, soms hebben we wel vijf keer getest, elke keer was het weer bijschaven. Een samenwerking waar ik met een goed gevoel op terugkijk.”
“Het consolideren van een aantal bedrijven is een interessant traject waar diverse aspecten in naar voren komen. Inhoudelijk komt er namelijk altijd wel wat meer bij kijken dan je op voorhand redelijkerwijs kunt inschatten. Cruciaal hierbij is dan de samenwerking binnen het projectteam en de bereidheid om met elkaar die stappen te zetten die nodig zijn om het succesvol af te ronden”, vertellen Remo Hindriks en Geert Derks (beiden Bedrijfsadviseur Informatiemanagement). “Wij kijken terug op een prettige samenwerking met Guido en Yvette die voor ons de contactpersonen waren binnen Woningbeheer Zuid. Verder is het gezamenlijk neerzetten van een blauwdruk waar andere bedrijven van kunnen profiteren, een mooie stap naar meer concerngericht denken en van elkaar leren.”
Optimalisatie
“Het was ook hard nodig om de processen op orde te krijgen. We hebben nu de basis neergelegd om met alle vijf vestigingen goed samen te kunnen werken. Nu kunnen we de optimalisatie doorvoeren”, voegt Guido daar aan toe. Dat dit niet vanzelf is gegaan, dat is wel duidelijk, vertelt hij. “Ik hoef er niet om heen te draaien dat dit voor een aantal medewerkers impact heeft gehad, om het allemaal recht te krijgen. Sommigen zaten met ‘de kop op het toetsenbord’. Hoe dichter we op de deadline kwamen, hoe drukker het werd.” Daarbij wil Yvette nog maar eens benadrukken dat het werkzaamheden zijn geweest die erbij kwamen. “Het is iets dat je er naast moet doen, los van je eigen werk, dat vergt nogal wat.” Guido vult aan: “Maar de bus heeft geen minuut stil gestaan”, waarbij hij maar aangeeft dat de buitendienst er weinig van gemerkt heeft. “Daar mogen we best trots op zijn.”
Waardering
“Het was een mooi project om te doen. Het heeft veel meer inzicht gekregen in de werking van alle overige vakgroepen binnen Breman. We werken natuurlijk al samen, maar hiermee kwam het in een stroomversnelling. Leuk om mee te maken en vooral ook om de resultaten terug te zien op de werkvloer”, vertelt Yvette. “Er is meer structuur, er is synergie”, voegt Guido daar aan toe. Bijna in koor zegt het duo: “Los van wat we geleerd hebben en dat je inzicht krijgt in wat ieders taak inhoudt, er is veel meer sprake van waardering.”