Het waait flink als we aankomen op de bouwplaats in Lelystad. Aan de Bataviahaven is Breman Hasselt druk met een nieuwbouwproject. Het gaat om totaal 78 appartementen, waarvan 42 huur en 36 koop. Sinds een paar weken is daarnaast de bouw gestart van 19 eengezinswoningen. Ook hier mag Breman de W-installaties verzorgen. Projectleider Wilco van Dijk neemt ons mee in het project, dat rond eind 2018 is gestart.
IJsselmeer om de hoek
Op de negende verdieping heb je een prachtig uitzicht over het Markermeer en het IJsselmeer ligt om de hoek. Het appartementencomplex aan de Bataviahaven in Lelystad telt in totaal negen verdiepingen. De begane grond is bedoeld als ‘commerciële plint’. Oftewel: de plek voor winkels en restaurants. Rond februari 2022 moet het project opgeleverd worden door aannemer Van Wijnen. Breman Hasselt is verantwoordelijk voor de werktuigbouwkundige installaties, het loodgieterswerk, de verwarming en de ventilatie. Breman Installatiefabriek IJsselmuiden (voorheen: Breman Schoorsteentechniek) verzorgt de CLV-kanalen (zie foto’s onderaan de pagina). Onderaannemer WTH verzorgt in alle appartementen de vloerverwarming.
Ouderwets gasgestookt
Projectleider Wilco vertelt: “Dit project is in 2018 al gestart. Toen waren de regels nog anders. Alle woningen in het complex hebben dan ook nog een ‘gewone’ cv-ketel van Intergas. Qua producten gebruiken we hetzelfde als we normaal gebruiken, maar nu met een cv-ketel in plaats van een warmtepomp. De daken van het complex worden volgelegd met zonnepanelen. Het ventilatiesysteem is een WTW-systeem met een WTW-unit van Zehnder.”
Complexe trein
Het project was al gestart toen Wilco begon als projectleider in Lelystad. “Sterker nog: ik heb de kopersoptie calculatie geregeld voor dit project. En nu sta ik aan de andere kant. Het is wel echt een uitdagend project, dat maakt het ook bijzonder. Soms ben je namelijk op vier of vijf plekken tegelijk bezig. De ene keer op de begane grond en dan weer op de zesde verdieping. Is een wandenbouwer klaar, dan moet ons leidingwerk ook al klaar zijn.
En dan moet je echt van hot naar her. Al wachtend op de bouwlift. Het is een hele complexe bouw. Er lopen per dag ongeveer honderd mensen op de bouw. Metselaars, stukadoors. Wel echt een mooi treintje dat hier loopt. Qua planning is dit wel een uitdagende bouw. Als de één verzaakt, loopt alles achter. Iedereen wil om 7 uur beginnen en dat is echt een mega planwerk.”
Het weer speelt soms parten
“Naast de planning, is het weer ook een bepalende factor. Waait het flink, dan kan er bijvoorbeeld geen beton gestort worden. Ook mag je niet altijd met een kraan gaan draaien bij bepaalde windkracht. Het is wel echt een prestigeproject. Esthetisch mooi, prachtig uitzicht over het water. Het project duurt nu al twee jaar en dat heeft alles te maken met grondstoffen en chips die niet geleverd kunnen worden. Bij Breman Hasselt hebben we gelukkig alles op tijd ingekocht. We zijn net begonnen met het tweede gedeelte in dit project. Dat zijn negentien grondgebonden woningen, die worden volledig gasloos gebouwd.”
Alles voor het team
De grootste kick krijgt Wilco van het feit dat het team alles van A tot Z goed heeft geregeld. “Vanaf de werkvoorbereiding, de werkplaats tot aan de bouw. Ons Breman-team staat hier wel echt.” Wilco is er echt trots op. Het team, daar gaat het om. Wilco is de schakel tussen de uitvoerder bij de aannemer en de uitvoerder van Breman zelf. “We hebben een ruwbouw- en afbouwgroep. Voor beide hebben we een uitvoerder/voorman. Het mooiste vind ik om achter de collega’s op de bouw te staan. Om mijn collega’s als het ware te beschermen. Als zij er niet uitkomen, dan ben ik de verbinder tussen het bouwpersoneel en de aannemer.” Wilco vindt het bijzonder dat wij dit als Breman gewoon goed kunnen faciliteren. “We doen dit samen met Schoorsteentechniek (Breman Installatiefabriek IJsselmuiden, red.). We hebben goed personeel rondlopen en we zitten voor ons eigen werk op schema. Het hele project is 3D-gemodelleerd, waardoor alle knelpunten er al uitgehaald zijn. De nutsvoorzieningen en het andere leidingwerk moeten elkaar niet in de weg zitten. Er gaat een heel proces aan vooraf voor je buiten kunt starten met de bouw. Maar wij hebben hier wel echt een team staan. Van calculatie tot aan uitvoering. Dat team dat draait gewoon en dat maakt dat we deze bouw gewoon goed kunnen faciliteren. Ik ben trots op het hele team.”