Voorwoord
Aandacht voor het gedachtegoed
In 2023 heeft de organisatie uitgebreid stilgestaan bij het gedachtegoed van de familie Breman. Zowel de familie en wij als groepsdirectie hechten veel waarde aan onze herkomst en de waarden waar wij voor staan. Deze leren ons veel over hoe wij met elkaar omgaan, hoe wij voor elkaar zorgen en naar elkaar omkijken. Over hoe wij het principe van gelijkwaardigheid tussen mensen kunnen laten doorklinken in het personeelsbeleid. Hoe de familie vanuit de kernwaarde ‘rentmeesterschap’ de langetermijn-continuïteit en de positieve bijdrage aan mens, aarde en maatschappij voorop heeft staan. Deze sterke waarden maken dat de organisatie kan blijven bouwen aan haar strategische doelen.
Levenscyclus
De Breman Installatiegroep is van de levenscyclus van installaties. Door ons unieke palet van disciplines nemen wij de verantwoordelijkheid over alle levensfases van een klimaatinstallatie. Om dit te bereiken is de sturing op de interne samenwerking groter dan tevoren. Waar in het verleden alle bedrijfsonderdelen relatief zelfstandig opereren zijn wij in 2023 gaan werken met beter geïntegreerde plannen en doelstellingen. Deze plannen richten zich op een soepele overgang tussen de verschillende levenscycli van installaties en daarmee een soepele overgang tussen de verschillende divisies van de Breman Installatiegroep. Hieraan wordt richting gegeven vanuit de behoefte van de klant om zo de klantervaring te kunnen verbeteren, niet alleen per bedrijfsonderdeel maar juist ook vanuit één Breman.
Nieuwe ontwikkelingen
Wij zijn ons bewust van de uitdagingen in de Nederlandse gebouwde omgeving en voelen een sterke verantwoordelijkheid hier een kartrekkersrol in te nemen. Er is een sterke behoefte aan meer nieuwbouwwoningen, de energietransitie vraagt om een versnelling en de aanhoudende tekorten op de arbeidsmarkt vragen om vernieuwing en innovatie. In 2023 hebben wij hier verder in geïnvesteerd. Door het oprichten van de Breman Fabriek als onderdeel van de divisie Installatiefabriek is de basis gelegd voor rol als toeleverancier van de fabrieksmatige bouwwereld. Er is sterk geïnvesteerd op BRAM (Breman Remote Asset Management) waarmee installaties op afstand kunnen worden beheerd en schaarse arbeid beter kan worden ingezet. Tevens is de Breman Academy verder ontwikkeld waar wij opleiden voor Breman en de branche.
Marktomstandigheden
De decentrale organisatiestructuur van Breman heeft als kenmerk dat de verschillende bedrijfsonderdelen dicht op de klant opereren. Hierdoor zijn zeer nauwe en langdurige klantrelaties ontstaan. Dit stelt ons in staat om snel te acteren wanneer de marktomstandigheden wijzigen. In het begin van 2023 viel de vraag in het segment van nieuwbouw-koopwoningen sterk terug als gevolg van stijgende prijzen en hogere hypotheekrentes. Dit heeft ook invloed gehad op de portefeuille van een aantal bedrijven binnen de divisie Woningbouw. Door het vroegtijdig acteren op deze veranderende marktomstandigheden en aanbrengen van wijzigingen in de orderportefeuille heeft deze terugval geen invloed gehad op de uiteindelijke resultaten. In de andere divisies van Breman, waar de activiteiten voor een groot deel gericht zijn op beheer, onderhoud, (duurzame) vervanging en renovatie, is de marktvraag onverminderd sterk gebleven.
Resultaten
In 2023 hebben wij een sterke toename van het resultaat gezien. De afgelopen jaren heeft de kwaliteit van de voorbereiding en de uitvoering van het werk nadrukkelijk aandacht gekregen. Daarbij is er een sterke focus op de interne samenwerking en de kwaliteit van de beheersystemen. Deze factoren hebben ertoe geleid dat de omzet heeft kunnen stijgen tot ruim 335 miljoen, een toename van circa 35 miljoen. Het nettoresultaat is toegenomen tot 9,6 miljoen, een stijging van 50% ten opzichte van 2022. Een sterke prestatie van onze 1550 vakmensen. In lijn met het gedachtegoed van Breman resulteert dit ook in een winstdeling met de medewerkers van de Breman Installatiegroep ten grote van het nettoresultaat. Iets waar wij trots op zijn.
De blik vooruit
Met veel vertrouwen kijken wij uit naar 2024, het 100e levensjaar van de Breman Installatiegroep. In 2025 vieren wij het 100-jarig bestaan van het familiebedrijf. In 2024 beginnen wij niet alleen met terugkijken, ook kijken wij vooruit naar de komende jaren. Dit doen wij samen met de collega’s en de familie Breman, om zo samen onze toekomstvisie op te stellen. Daarbij blijven wij doorontwikkelen en ook investeren in onze vestigingen, ondersteunende organisatie en nieuwe initiatieven. Dit alles in lijn met onze doelstelling om een beter woon- en werkklimaat te realiseren, voor onszelf en volgende generaties.
Wij zijn trots op de prestaties van onze 1550 vakmensen in 2023 en zijn dankbaar voor het vertrouwen van de familie Breman in de organisatie. Op naar een mooi 2024, de route naar het 100-jarig bestaan.
Bernardo Eenkhoorn
Erik van Heuveln
René Breman
Samenvatting
De Breman-organisatie
Wij zijn Breman. Een familiebedrijf van ruim 1.500 installatie-experts die vanuit 25 vestigingen bouwen aan een toekomst vol duurzame technische installaties. Dit doen we met onze gespecialiseerde installatievestigingen op het gebeid van Woningbeheer, Woningbouw, Woningrenovatie, Utiliteitsbouw en onze eigen Installatiefabriek.
Raad van Commissarrissen
Op weg naar een mooie balans
Wij, als Raad van Commissarissen (RvC) adviseren (ook ongevraagd) de groepsdirectie van Breman Installatiegroep en mogen toezicht houden op de directie namens de aandeelhouders en andere stakeholders. Om onze rol goed te kunnen vervullen, vinden we het belangrijk om niet alleen tijdens reguliere vergaderingen contact te hebben, maar ook om regelmatig diverse mensen binnen en buiten het bedrijf te spreken. Door meerdere keren per jaar bedrijfsbezoeken in te plannen blijven we op de hoogte van wat er speelt bij Breman. Zo kunnen we van meerdere kanten de uitdagingen, vragen, processen en successen te horen en te zien krijgen. We willen meer een sparringpartner zijn van de groepsdirectie dan alleen een controlerend orgaan. Belangrijk voor een RvC is dat er een gezonde balans is tussen rust en drukte, menselijkheid en zakelijkheid, cognitie en gevoel, de vestigingen (decentraal) en BCD (centraal), aandacht voor het ‘hier en nu’ én onze rol in de toekomst.
Aandachtsgebieden 2023
In 2023 zijn we begonnen met twee nieuwe leden in de RvC, wat een verrijking en een nieuwe kleur toevoegt aan de dialogen tijdens onze vergaderingen. We kijken uiteraard naar de financiële kant, maar met zeker zoveel aandacht naar thema‘s als medezeggenschap en veiligheid. Vooral veiligheid kwam elke keer weer op de agenda. Het is mooi om te zien dat het veiligheidsbewustzijn in alle lagen van de organisatie is gegroeid. Iets waar we met zijn allen trots op mogen zijn. Dat zijn we ook over een onderwerp als innovatie. Als RvC zetten wij de toekomst centraal. Ontwikkelingen als De Drijvende Kracht, de vernieuwde medezeggenschap en de winstdelingsregeling heeft daarbij onze volle aandacht.
Verbinden en samenwerken
Daarnaast willen we net als de groepsdirectie dat Breman ook écht een hechte groep is. Wat doe je vanuit de centrale diensten en wat is juist belangrijk om bij de vestigingen te laten? We merken dat er vaker gesprekken zijn met alle vestigingen, meer aandacht voor verbindingen in de aansturing van de bedrijven en dat de strategische lijn steeds meer vorm krijgt.
Vertrouwen
Er is een grotere basis van vertrouwen te voelen binnen het bedrijf. Dat is een belangrijke voorwaarde om gezond verder te groeien. We zijn dankbaar dat we in onze rol als RvC hier een bijdrage aan mogen leveren. Elke vergadering voelen en ervaren wij ook de positieve energie. We kijken enorm uit naar een nog stabieler, gezonder, veiliger, meer verbonden en energie positiever Breman in 2024. Dat gaat zeker lukken met alle mooie mensen, leveranciers en afnemers die bij Breman betrokken zijn.
Met energiepositieve groet,
Raad van Commissarissen
(Eric Koenen, Karel Jan Voogd, Martin Hemmink, Wilma Toering-Keen, Yolanda Eijgenstein)
Medezeggenschap
Medezeggenschap bij Breman is meer dan “ja” of “nee” zeggen op een voorstel. We bieden medewerkers en aandeelhouders de gelegenheid om vanaf het begin bij een voorstel betrokken te zijn, mee te denken en mee te beslissen. Lange tijd is gebruikgemaakt van stemrondes, waarbij de ondernemingsraden en vestigingsdirecteuren op basis van (vaak schriftelijke) informatie om een standpunt werd gevraagd. Een gezamenlijk proces ernaartoe was er niet altijd. Hoe kan je ergens over beslissen als je niet weet welke stappen zijn genomen?
In 2023 zijn we gestart met een andere insteek van de medezeggenschap, waarbij een actueel instemmingsverzoek als onderwerp centraal staat. Hierbij kunnen alle ondernemersraden vooraf aan het formele verzoek hun inbreng geven in een gesprek met de groepsdirectie en een HR-vakspecialist. De input van die gesprekken is verwerkt in de definitieve versie van het instemmingsverzoek. De aanloop zorgt ervoor dat de ondernemingsraden een volledig beeld hebben van de inhoud en totstandkoming van het definitieve instemmingsverzoek.
Het bestuur van de Vereniging Werknemersbelangen Breman (VWB) heeft samen met de groepsdirectie opdracht gegeven om de medezeggenschap onder de loep te nemen en klaar te maken voor de toekomst. Daarvoor is de kerngroep Medezeggenschap 2.0 samengesteld, die in 2024 aan de slag gaat.
Vereniging Werknemersbelangen Breman (VWB)
Het VWB-bestuur zet zich in voor de medezeggenschap namens alle medewerkers van Breman Installatiegroep. Bij ingebrachte voorstellen controleert het VWB-bestuur de naleving van de medezeggenschap. Verder keuren zij de begroting goed van Breman Centrale Diensten en klankborden zij geregeld met de groepsdirectie en de Raad van Commissarissen (RvC).
Het VWB-bestuur bestaat uit één vestigingsdirecteur en één medewerker uit iedere divisie. Afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van de rol van de VWB. Met name de positie van de VWB in relatie tot de Wet op de Ondernemingsraden (WOR). Dit heeft geresulteerd in een brainstormsessie met de VWB en de groepsdirectie. Hieruit is een werkgroep ontstaan die zich in 2024 gaat bezighouden met de vernieuwing van het Breman-systeem. Zij hebben de opdracht om het systeem, dat in 1973 is ontstaan, af te stemmen op deze tijd.
In 2023 heeft de VWB verschillende interne en externe onderwerpen besproken, wat aantoont dat onze organisatie de inbreng van onze medewerkers serieus neemt en naar iedereen luistert. Dat is waar de VWB zich voor in blijft zetten in goed overleg met de groepsdirectie.
Breman Duitsland
Bijna 30 jaar is Breman Duitsland onderdeel van de Breman Installatiegroep. Wij hebben vestigingen in Oost– en West-Duitsland. Ondanks het feit dat beide landen onderdeel van de EU zijn, zijn de marktverschillen groot. Dit zorgt ervoor dat er minder snel samengewerkt kan worden met Nederlandse vestigingen. Hierdoor opereren de Duitse vestigingen vrijwel zelfstandig ten opzichte van Nederland, waarbij de gemeenschappelijke financiering de bindende factor is.
Het jaar 2023 was voor ons in Duitsland een succesvol jaar. Een jaar met een recordomzet en eveneens een recordresultaat. Echter, gedurende het jaar veranderde de marktsituatie abrupt. De voortdurende stijging van materiaal- en loonkosten, samen met een toenemende rente, leidde tot een volledige stilstand in de verkoop van woningen. Hierdoor zijn de vooruitzichten voor 2024 helaas minder positief.
Missie, visie, strategie
“Samen zorgen we voor een beter woon- en werkklimaat, voor onszelf en volgende generaties.” Dit is ons hoger doel en de essentie van ons unieke Bremanisme. We werken vanuit eerbied voor mens en aarde. We hebben de aarde in bruikleen en hebben de verantwoordelijkheid om deze goed achter te laten voor toekomstige generaties. Lees hier meer over ons Breman DNA. Ons Breman DNA – Particulier
Resultaten 2022 | Resultaten 2023 | Doelstelling 2025 | |
Medewerkerstevredenheid | 6,8 | 7,0 | 8,0 |
Klanttevredenheid: Rapportcijfers algemene tevredenheid |
Zakelijk: 7,4 Bewoners: 8,2 |
Zakelijk: 7,4 (2022) Bewoners: 8 |
8,4 |
Aarde (Wagenpark): brandstofverbruik ten opzichte van 2019 in liters |
23% minder dan in 2019 (1.717.621 Liter) |
24 % minder dan in 2019 (1.704.028 Liter) |
25% minder fossiele brandstoffen t.o.v. 2019 |
Aarde (Bedrijfspanden): energieverbruik ten opzichte van 2019 (MegaJoules) |
13.119.663 MJ Dit is 31% minder dan in 2019 |
12.603.443 MJ Dit is 34% minder dan in 2019 |
50% van 2019 |
Aarde Klanten: aantal warmtepompen in onderhoud | 18.867 | 16.183 | 60.000 |
Iedereen energiepositief
We geven meer energie terug dan het kost aan medewerkers, klanten en aarde. Wij hebben dit vertaald in meetbare doelen. Waar staan wij in 2025, als we 100 jaar bestaan? In de tabel kan je zien hoe ver wij in 2023 zijn gekomen om deze doelen te bereiken.
Medewerkerstevredenheid
Medewerkerstevredenheid is gestegen naar een 7,0, maar dit is nog lang niet ons doel. Daar moeten we nog een slag in maken. Ons gewaagde doel gaat niet over het creëren van een beter werkklimaat voor onszelf, maar ook voor de volgende generaties. Uiteindelijk zijn het de mensen die het verschil maken. Deze visie hebben wij samengevat in een naamsverandering. Wij gaan van ‘Human Resources’ naar ‘Human Relations’. Lees in het hoofdstuk Breman als werkgever wat wij in 2023 hebben gedaan en in de toekomst gaan doen om onze doelstellingen te behalen.
Lees hier de energiepositieve verhalen van onze collega’s.
Klanttevredenheid
Particuliere klanten
Wij hebben vijf Klanten Contact Centers (KCC) in het land, die iedere dag 24/7 bereikbaar zijn. De klanttevredenheid van de particuliere markt onder bewoners meten wij continu. Deze is in 2023 licht gedaald naar een 8 voor 2023. Desondanks is dit een cijfer waar we trots op mogen zijn. Naar aanleiding van het klanttevredenheidsonderzoek onder de particuliere klanten hebben wij in 2023 een aantal verbeteringen doorgevoerd. Onder andere hebben wij meer nieuwe collega’s kunnen verwelkomen op de KCC’s, zodat we een ruimere bezetting hebben gekregen. Verder kunnen klanten via webchat en WhatsApp contact met ons kunnen leggen.
Zakelijke klanten
Voor de zakelijke klanten hebben we het in 2023 anders aangepakt. Wij hebben voor hen drie klantenarena’s georganiseerd. Deze waren per regio – noord, midden en zuid – ingedeeld. Wij zijn met hen in gesprek gegaan op een ludieke wijze. De klanten zaten onder leiding van een gesprekleider aan een ronde tafel, als in een arena. Daaromheen zaten de verschillende vestigingsdirecteuren en de vertegenwoordigers vanuit de verschillende vestigingen. Deze mochten de eerste drie kwartier alleen maar luisteren. De klanten kregen de gelegenheid om alles te kunnen en mogen zeggen over de verschillende vestigingen.
Bij de tweede ronde mocht de buitenste ring oplossingsgerichte vragen stellen aan de klanten. Bijvoorbeeld: “Hoe kunnen we dit dan verbeteren of oplossen?”
Deze manier van klantonderzoek heeft als extra voordeel dat ook de klanten van elkaar kunnen leren. Zowel corporaties als bouwbedrijven waren met ons gelijktijdig in gesprek. Dit is één van de redenen geweest dat wij in 2024 een klantendag hebben georganiseerd met als thema: de dag van de ketenkracht. We ontdekten dat we dichter op elkaar moeten zitten om een betere afstemming te krijgen.
De klanten vonden het erg prettig om het gesprek zo met elkaar aan te gaan. Wederzijds begrip en het aanhoren van ieders verhaal in gelijkwaardigheid heeft voor een nog sterkere verbinding gezorgd en de wil en bereidheid om de ketensamenwerking te verbeteren is sterker dan ooit.
In het hoofdstuk Levenscyclus kan je lezen hoe de bedrijfsonderdelen dit in 2023 verder hebben uitgevoerd en ontwikkeld.
Wagenpark
We zijn druk bezig met het terugdringen van het brandstofverbruik van ons wagenpark. Vanaf 1 augustus 2023 bestellen wij alleen nog maar elektrische personenauto’s. Sinds 2023 rijden ook de eerste elektrische monteursbussen rond. Meer over verduurzaming van ons wagenpark kan je in het hoofdstuk ‘Duurzaamheid en Maatschappij’ lezen.
Bedrijfspanden
Onze eigen panden verduurzamen wij natuurlijk ook. Dit heeft ervoor gezorgd dat ons energieverbruik niet alleen flink is verminderd, maar deze is ook nog eens volledig groen.
Meer over verduurzaming van onze kantoorpanden lees je in het hoofdstuk Duurzaamheid en Maatschappij.
Waar zijn wij van?
We gaan volop voor de energietransitie en bieden daarin duurzame oplossingen voor mens, aarde en maatschappij. Wij zijn van de hele levenscyclus van de installatie van gebouwen met bewoners en gebruikers. We dragen blijvend zorg voor wat we installeren. We installeren en onderhouden zaken waar we zelf achter staan. Dat doen we vanuit kwaliteit en rentmeesterschap. Daarbij staat de mens centraal.
Wil jij weten of en hoe wij onze doelstellingen per bedrijfsonderdeel in 2023 hebben bereikt? Ga dan meteen naar het hoofdstuk Levenscyclus.
Veilig werken
Iedereen veilig, dat doen we samen. Bij Breman mag je zijn wie je bent. Wanneer je je veilig voelt en volledig jezelf kunt zijn, kun je je tot de volle potentie ontplooien. Veiligheid staat niet op zichzelf, maar past perfect binnen het Breman-systeem waarin medezeggenschap een belangrijk thema is. Hoewel certificeringen vaak op vestigingsniveau gelden, zien we steeds meer onderlinge samenwerking om het veiligheidsbewustzijn en -gedrag te verhogen.
Focusgroep Veiligheid
Vaak wordt bij veiligheid vooral gedacht aan: VCA, helm en schoenen. Breman ziet dat breder; het omvat ook sociale veiligheid, wat aansluit bij onze doelstelling: Iedereen energiepositief. Dit geldt ook voor de klant, aan wie we een veilige installatie leveren, en het thema digitale veiligheid als randvoorwaarde bij onze dienstverlening. We werken veilig, of we werken niet.
In 2022 heeft de Focusgroep Veiligheid een gezamenlijke start gemaakt en aanbevelingen gedaan. Als vervolg daarop is in 2023 de Breman Veiligheidsrichtlijn uitgewerkt, en een begin gemaakt met het delen hiervan. Deze richtlijn sluit aan bij de visie van Breman op mens zijn en samenwerken, met ‘respect’, ‘verantwoordelijkheid’ en ‘waardering voor elkaar’ als belangrijke waarden. In ieder overleg is Veiligheid een agendapunt. Onder meer via de regeling ‘Spreek je uit!’ kan ongewenst gedrag worden tegengegaan. Daarbij kunnen collega’s en andere belanghebbenden als het nodig is, terugvallen op een netwerk van vertrouwenspersonen. Nog liever voeren we het eerlijke gesprek rechtstreeks met elkaar en stimuleren we onderling veilig gedrag. De door Breman gekozen aanpak qua veiligheidsbeleid past goed bij de uitgangspunten die ook in CSRD-regelgeving worden gehanteerd.
Veiligheidsregels
De kern van de Breman Veiligheidsrichtlijnen worden gevormd door de afspraak “we werken veilig of we werken niet” en de daarbij behorende 10 veiligheidsregels:
Risico’s – We vermijden risico’s en doen tevens een Laatste Minuut Risico Analyse (LMRA).
Middelen – We gebruiken alleen gekeurde middelen en geschikte beschermingsmiddelen (PBM).
Stop – We stoppen de werkzaamheden bij gevaar voor onszelf of voor anderen.
Stimuleren – We stimuleren elkaar op positief gedrag. Iedereen energiepositief.
Respect – We spreken elkaar aan op onveilige handelingen en beantwoorden dit met respect.
Melden – We melden onveilige situaties. Samen nemen we direct actie. Zo voorkomen we ongevallen.
Iedereen – Veiligheid geldt voor iedereen. Voor onszelf, onze partners en opdrachtgevers.
Kennis – We zorgen dat we de juiste kennis hebben om ons werk veilig uit te kunnen voeren.
Omgeving – We zorgen samen voor een veilige werkomgeving.
Techniek – We maken veilige technische installaties, voor onszelf en voor onze klanten.
Samen werken we aan het versterken van onze veiligheidscultuur. Dit lukt alleen door elkaar te stimuleren en te leren van gevaarlijke situaties en incidenten.
Ongevallen cijfers Breman Installatiegroep
In 2023 is een begin gemaakt met een gezamenlijke registratie en opvolging van meldingen. Deze nieuwe manier van registratie heeft ons veel inzicht gegeven in oorzaken van gevaarlijke situaties en ongevallen. Hierdoor zijn we nog meer in staat om proactief te handelen om uiteindelijk ongevallen te voorkomen. Een bijkomend effect is ook dat we hiermee ook meer inzicht krijgen in klein letsel ongevallen en bijna-ongevallen. Situaties die eerder niet werden gemeld, worden nu zichtbaarder. Dit heeft in eerste instantie een negatieve impact op de ongevallencijfers, maar daarnaast zien we dat de bereidheid om spontaan onveilige situaties te melden toeneemt. Dit is nodig om van een reactieve veiligheidscultuur door te groeien naar een proactieve veiligheidscultuur.
In voorgaande jaren werden ongevallen van inleners niet meegeteld in de jaarcijfers. Met ingang van 2023 is daarmee een start gemaakt.
Ongevallen cijfers:
De gehele levenscyclus van installaties
In onze strategie hebben wij het al gezegd: wij gaan volop voor de energietransitie en bieden daarin duurzame oplossingen voor mens, aarde en maatschappij. Wij zijn van de gehele levenscyclus van installaties in gebouwen met bewoners en gebruikers. Dit betekent dat wat wij adviseren, ontwerpen, maken, installeren, onderhouden en renoveren. Wij doen dit samen als Installatiegroep. Samenwerken binnen de keten is nu belangrijker dan ooit. Wij bieden en garanderen onze klanten in alle fases van de levenscyclus van installaties de beste zorg en kwaliteit. Dit doen wij door onze kennis en ervaring binnen alle bedrijfsonderdelen goed op elkaar af te stemmen met de klant.
De bedrijfsonderdelen kunnen globaal verdeeld worden naar de fases van de levenscyclus.
Lees hieronder de ontwikkelingen en resultaten van 2023 van ieder bedrijfsonderdeel.
Breman Kenniscentrum Energietransitie: op weg naar een duurzame toekomst in 2024
Als we terugkijken op 2023, kunnen we met een voldaan gevoel zeggen dat we ons doel voor Breman Kenniscentrum Energietransitie hebben bereikt. Ons streven was om de gehele Breman Installatiegroep en haar klanten te helpen met analyse en advies om comfortabel te verduurzamen.
Samen met de vestigingen heeft het Kenniscentrum zich ingezet voor de volgende doelen:
Onafhankelijk advies voor verduurzaming – Het Kenniscentrum heeft zijn positie als kenniscentrum verstevigd, waardoor opdrachtgevers ons steeds vaker vinden voor onafhankelijk advies over verduurzamingsvraagstukken. We hebben diverse quickscans, analyses en variantenstudies mogen maken en uitgevoerd, die hebben geholpen bij het nemen van de juiste beslissingen.
Kennisdeling – In een snel ontwikkelende markt is het voortdurend vergaren en delen van kennis erg belangrijk. Het Kenniscentrum heeft zich verplicht om zijn kennis voortdurend bij te werken en te verbreden, en deze opgedane kennis op elk gewenst niveau te delen. We hebben regelmatig kennissessies en workshops gegeven voor woningcorporaties, vastgoedbeheerders en aannemers.
Het programma CO2-Routekaart: bewustwording en actie – Bij het Breman Kenniscentrum Energietransitie geloven we in de kracht van bewustwording. Ons programma CO2-Routekaart is speciaal ontwikkeld om vastgoedeigenaren, zoals woningcorporaties, te ondersteunen bij hun transitie naar duurzaamheid. In 2023 hebben we het programma bij drie woningcorporaties uitgerold en uitgebouwd tot een volwaardig product, compleet met dashboard. We bieden een helder inzicht in hoe het vastgoed zich verhoudt tot de normen en doelstellingen van het Klimaatakkoord. Wij helpen bij de ontdekkingstocht van duurzaamheidsmogelijkheden voor de komende 15 jaar met spijtvrije oplossingen.
Nu richten we onze blik op de toekomst. Wat staat ons te wachten? Welke trends tekenen zich af voor 2024 en 2025? Onze visie, strategie en doelen vormen de basis voor onze koers, maar we kijken vooral naar de klant, de markt en de technologische ontwikkelingen. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier voor meer informatie.
Breman Warmteadvies
Breman Warmteadvies (BWA) is het onderdeel van de Breman Installatiegroep dat zich volledig richt op de particuliere markt. Van advies, installatie tot aan service en onderhoud bieden wij, over de hele levenscyclus van de installatie, diverse diensten en producten aan voor de particuliere klant.
Doelstellingen en resultaten 2023
In 2023 wilden wij verder groeien en ontwikkelen als duurzame totaalaanbieder van energiebesparende, slimme en duurzame oplossingen voor de particuliere markt.
Onze doelstellingen waren:
Uitbreiden van ons assortiment: Wij hebben het assortiment uitgebreid naar all-electric, opslag en koeling om aan de groeiende vraag naar duurzame oplossingen te voldoen.
- Standaardiseren van servicecontracten: Wij hebben bestaande servicecontracten gestandaardiseerd om onderhoudsverplichtingen beter te spreiden
- Uitbreiden van het team: Wij hebben ons team uitgebreid om de groeiende vraag op te kunnen vangen en de wachttijden te verkorten.
Overige resultaten die in 2023 zijn behaald:
- 4600 nieuwe klanten voor service en onderhoud
- 8500 adviezen/offertes uitgewerkt
- Een totale omzet van ongeveer 17 miljoen gerealiseerd voor de groep
Vooruitblik
De ingezette weg van 2023 als duurzame totaalaanbieder willen wij in 2024 voortzetten, maar dit betekent ook dat wij nieuwe uitdagingen aangaan. Zoals:
- Efficiënter werken: door optimalisatie van processen zullen de levertijden verkorten en komt er een betere balans tussen de beschikbaarheid van materiaal en vraag
- Klantgerichte aanpak: Door middel van data-analyse streven we naar een verrijking van klantdata, waardoor we beter kunnen inspelen op de behoeften van de klant
- Website-ontwikkeling: We zullen onze website verder ontwikkelen met hoogwaardige content over onze producten en diensten, om zo onze online aanwezigheid te versterken en potentiële klanten beter te informeren
Energiepositieve klanten
Onze klanten zijn particulieren die willen bijdragen aan de energietransitie. Zij willen oplossingen om comfortabel, energiezuinig en veilig in hun huis te kunnen wonen. Wij staan daarom dagelijks voor hen klaar om hen snel van advies en offertes te voorzien. Voortdurend zijn wij bezig om dit proces aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van de klant en de ontwikkelingen in de markt. De klant krijgt gepaste adviezen over wat hij/zij aan de energietransitie zelf kan doen en beleeft hierdoor een optimale en positieve klantervaring. Uiteindelijk is dat ons ultieme doel: Iedereen energiepositief.
Benieuwd naar onze producten en diensten? Bekijk ze hier:
Cv-ketels, onderhoud, MV-boxen, zonnepanelen en meer. Bekijk ons aanbod! (breman.nl)
Divisie Woningrenovatie
Breman Woningrenovatie heeft de kennis en ervaring in huis op het gebied van het aanbieden en ontwikkelen van innovatieve renovatieconcepten. Deze voldoen aan alle behoeften van onze klanten op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en betaalbaarheid.
Totaalconcept voor vastgoedeigenaren: samen duurzaam renoveren
Wij geloven in de kracht van samenwerking en de verbinding zoeken. Daarom gaan we verder dan alleen uitvoeren van opdrachten. Wij schuiven vroegtijdig aan in de keten en treden op als adviseur, ondersteunend door ons Kenniscentrum Energietransitie. Als onderdeel van de Breman Installatiegroep bieden wij een totaaloplossing aan vastgoedeigenaren, van advies en ontwerp tot installatie en onderhoud. Door onze integrale aanpak kunnen we duurzame renovatie-oplossingen bieden die niet alleen kosten besparen, maar ook de levensduur van het vastgoed verlengen. Onze samenwerkingen berusten op vertrouwen, goede en eerlijke onderlinge communicatie, waarbij we elkaar blijven uitdagen en van elkaar leren.
Wil je zien welke projecten wij hebben gerenoveerd? Klik dan hier: Referentieprojecten
Uniformiteit biedt kansen
Om onze missie van een groenere wereld te realiseren, moeten we als divisies nauwer samenwerken. Door te standaardiseren, automatiseren en optimaliseren, streven we naar duurzame efficiëntie in al onze processen en producten. Zo zorgen wij ervoor dat onze klanten en eindgebruikers duurzaam, comfortabel en betaalbaar van onze installaties kunnen genieten. Van circulaire concepten met een minimale CO2-uitstoot tot uitgebreide monitoring voor optimaal gebruik van installaties. Daarnaast onderzoeken wij hoe wij de transportbewegingen en de kilometers van onze collega’s kunnen verminderen. Uiteindelijk is ons ultieme doel dat wij de aarde beter teruggeven dan wij hem hebben gekregen.
Wil je meer weten of contact opnemen met divisie Woningrenovatie? Klik dan hier: Woningrenovatie
Divisie Woningbouw
Een aantal onderwerpen had in 2023 binnen onze divisie Woningbouw extra aandacht.
Dat waren:
- Veiligheid
- Samen werken door natuurlijk verbinden, de klant centraal
- Duurzaam presteren
Veiligheid
Veiligheid heeft binnen onze organisatie topprioriteit. Niet alleen voor onze collega’s, maar ook voor onze klanten en andere stakeholders. Bewustwording rondom veiligheid is van essentieel belang. Daarom hebben we veiligheid standaard als eerste vaste agendapunt in al onze vergaderingen en overleggen geplaatst. Daarnaast hebben we binnen de gehele divisie aandacht besteed aan de ‘Bewust Veilig Dag’ op 29 maart 2023, waarbij verschillende vestigingen op diverse manieren hebben deelgenomen. [zijn er foto’s van de diverse vestigingen?]
Samen werken door natuurlijk verbinden, de klant centraal
Wij zijn van de totale levenscyclus van installaties en stellen hierbij de klant centraal. Dit betekent dat wij binnen de Breman Installatiegroep goede afspraken met elkaar maken om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. In 2023 hebben wij samen met de divisie Woningbeheer een samenwerkingsdocument opgesteld. Het hoofddoel hiervan is gezamenlijk een optimale installatie voor de klant op te leveren en te beheren.
Duurzaam presteren
Het behalen van resultaten staat centraal in elke onderneming. Onze divisie Woningbouw heeft de gestelde doelstellingen voor 2023 bereikt. We hebben effectief gereageerd op prijsverhogingen van materialen en toestellen en leveringsproblemen voorkomen door tijdig te schakelen. Bovendien werken we voor 80% samen met vaste opdrachtgevers, wat resulteert in sterke klantrelaties en een goed gevulde orderportefeuille. Dit zorgt op zijn beurt weer voor continuïteit binnen de divisie. Onze samenwerking met deze opdrachtgevers gaat vaak verder dan alleen installeren. Steeds vaker zijn we vanaf de start betrokken bij projecten, waardoor we in een vroeg stadium kunnen adviseren en samen nieuwe concepten en innovatieve (prefab)producten ontwikkelen.
Wil je meer informatie over de projecten van divisie Woningbouw? Klik dan hier Referentieprojecten
Uitdagingen
We staan voor verschillende uitdagingen en kansen in de seriematige woningbouw, waaronder:
- De nieuwe WKB (Wet Kwaliteit Borging)
- Toenemende concurrentie
- Groot gebrek aan deskundige collega’s
De WKB vereist van ons om onze werkzaamheden tot in detail vast te leggen, te rapporteren en een volledig digitaal dossier van de projecten aan te leggen. De teruglopende woningbouw veroorzaakt toenemende concurrentie. Ondanks onze goed gevulde orderportefeuille, zien wij een toename van prijsdruk en kosten. Woningen dreigen hierdoor onbetaalbaar te worden. Ook is er een afname in het aantal aangevraagde bouwvergunningen, wat zal leiden tot minder nieuwbouwprojecten. Het tekort aan collega’s blijft een grote uitdaging. Zelfstandige en leidinggevende monteurs zijn moeilijk te vinden. Wij leiden weliswaar leerlingen op, maar de doorstroom is onvoldoende om in onze behoefte te voorzien.
Kansen
Ondanks deze uitdagingen kijken we positief naar de toekomst. We blijven intensief samenwerken met onze opdrachtgevers, anticiperen op brancheontwikkelingen en wet- en regelgeving, en streven ernaar om onze rol als toonaangevende partij in de woningbouwsector te behouden. De vraag naar woningen blijft bestaan, met overheidsdoelstellingen om jaarlijks een groot aantal nieuwe woningen te realiseren. Dit zal in de komende jaren voldoende werk bieden voor onze divisie Woningbouw.
Wil je meer informatie of in contact komen met één van onze vestigingen van divisie Woningbouw? Klik dan hier: Woningbouw
Divisie Woningbeheer
Als integraal onderdeel van de Breman Installatiegroep vervult de divisie Woningbeheer een cruciale rol in de levenscyclus van installaties. Wij onderhouden en beheren installaties voor woningcorporaties, particulieren en nieuwbouw- en renovatiewoningen die zijn opgeleverd door onze andere divisies. Bij het vervangen van installaties streven we naar duurzame alternatieven.
Samenwerking geeft kracht
Onze nauwe samenwerking met andere divisies houdt ons voortdurend op de hoogte van de nieuwste technieken in de woningbouw. Dit resulteert in een voorsprong in de branche.
We werken intensief samen met alle divisies binnen Breman: met Woningbouw en Woningrenovatie tijdens de garantieperiode van installaties, met de Installatiefabriek voor speciale rookgasafvoersystemen en de Indak Hybride, en met Utiliteit voor installaties in gebouwen waar zij de centrale installaties en wij de installaties in de woningen onderhouden.
De kracht van de Breman Installatiegroep ligt in onze toegevoegde waarde gedurende de hele levenscyclus van installaties. Om onze klanten zo goed mogelijk en tijdig van dienst te zijn, is interne samenwerking en afstemming in de gehele keten essentieel. In 2023 hebben we onze samenwerking verder versterkt, waarbij we kennis hebben gedeeld, ideeën hebben uitgewisseld en snel hebben gereageerd op marktontwikkelingen. Samen leggen wij verbindingen en denken wij in oplossingen.
Voor meer referentieprojecten van divisie Woningbeheer klik dan hier: Woningbeheer
Volledig levenscyclusadvies voor installaties
Als divisie Woningbeheer zijn wij toonaangevend in het begeleiden van klanten bij de verduurzaming van hun woningbestand. Met de sterke ondersteuning van ons Breman Kenniscentrum Energietransitie gebruiken we een geavanceerd model om het volledige woningbestand van corporaties te analyseren op verduurzamingsmogelijkheden, zowel bouwkundig als installatietechnisch.
Daarnaast zijn de ontwikkelingen en de implementaties van installatiemonitoringsystemen in volle gang. Dit maakt een efficiëntere werking en (storings)analyse op afstand voor warmtepompen mogelijk.
Duurzame dienstverlening
Divisie Woningbeheer heeft al haar doelen voor 2023 bereikt door strategische verduurzamingskeuzes en investeringen in de ontwikkeling van collega’s. We hebben een sterke basis neergezet voor verdere samenwerking binnen de divisie, met als doel een optimale duurzame dienstverlening te bieden aan klanten en eindgebruikers.
Voor meer informatie of om contact op te nemen met Breman Woningbeheer, klik dan hier: Breman Woningbeheer
Divisie Utiliteit
Bij Breman Utiliteit gaan wij voor een beter werk-, leer- en leefomgeving. Wij weten dat een gezond en comfortabel binnenmilieu cruciaal is, of het nu gaat om scholen, zorggebouwen, kantoren of industrie. Onze installatie-experts zijn meesters in het vertalen van de klantbehoeften naar hoogwaardige installatiesystemen. Van ontwerp tot onderhoud staan comfort, energie- en kostenbeheersing centraal. Wij leveren een totaalconcept gedurende de hele levenscyclus van installaties dat voldoet aan alle wensen en behoeften van de klant. Hiervoor hebben wij onszelf in 2023 uitgedaagd om onze ontwikkeling en dienstverlening naar een hoger niveau te brengen. Om dit te bereiken hebben wij een aantal speerpunten geformuleerd: veiligheid, energiepositieve klanten, energiepositieve medewerkers en organisatieprocessen.
Veiligheid
Als trotse ambassadeurs van Breman Utiliteit zetten onze monteurs zich dagelijks in om veiligheid en kwaliteit te waarborgen. Om het bewustzijn van dit onderwerp binnen onze divisie te vergroten, hebben wij ingezet op het behalen van veiligheidsladder trede 3.
Energiepositieve klanten
Wij geven meer energie terug dan het kost, aan onszelf maar vooral aan onze klanten en eindgebruikers. Door goed te luisteren en in gesprek te gaan met de klant heeft dit in 2023 nauwere samenwerkingsverbanden opgeleverd. Hierdoor kunnen wij nu beter inspelen op de vragen en behoeften van de klant en samen de energietransitie versnellen.
Benieuwd naar de projecten die wij hebben mogen uitvoeren? Klik dan hier
Energiepositieve medewerkers
Al deze ontwikkelingen en het leveren van onze diensten zijn alleen mogelijk dankzij enthousiaste en vakkundige medewerkers. Daarom hebben wij ons in 2023 ingespannen om nieuw talent aan te trekken en te investeren in opleiding en ontwikkeling van onze huidige medewerkers. Met de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt zal dit voor ons de komende jaren een uitdaging blijven.
Organisatieprocessen
Om duurzaam en efficiënt de energietransitie uit te kunnen voeren hebben wij als divisie Utiliteit in 2023 diverse organisatorische processen ontwikkeld en doorgevoerd. Samen met de andere divisies en onderdelen binnen de Breman Installatiegroep hebben wij al enkele jaren een focusgroep Circulariteit samengesteld. Samen zetten wij in op hergebruik van materialen, waar dit mogelijk is.
Als tweede heeft onze divisie Utiliteit de EQW-concepten (de warmtepompen voor gestapelde hoogbouw) in de loop van het jaar geoptimaliseerd.
Daarnaast hebben wij geïnvesteerd in de elektrificatie van het wagenpark, wat onze CO2-uitstoot flink heeft verminderd. Verder hebben wij binnen onze divisie al enkele jaren een ontwikkelplatform, zodat we een uniforme werkwijze kunnen hanteren. Dit hebben wij in 2023 verder gecontinueerd. Voor 2024 liggen onze prioriteiten bij het uitbouwen van onze kennisorganisatie, het bevorderen van standaardisatie en het verbeteren van projectbeheersing en -planning.
- Wil je na het lezen van dit stuk ook bij Breman Utiliteit komen werken? Klik dan hier voor de openstaande vacatures.
- Wil je meer informatie of in contact komen met onze divisie Utiliteit? Klik dan hier.
Divisie Breman Installatiefabriek
Met de groeiende behoefte aan betaalbare en duurzame woningen, de duurzaamheidsdoelstellingen die gehaald moeten worden en een groeiend tekort aan collega’s in de bouw- en installatiesector, staan wij als samenleving voor grote uitdagingen. Onze divisie Breman Installatiefabriek is opgericht om deze uitdagingen aan te gaan. In deze divisie ontwikkelen en produceren wij producten om het bouwen en installeren op een slimme, duurzame en efficiënte wijze te vergemakkelijken. Onze (prefab)producten leveren wij vanuit een geïndustrialiseerd en betrouwbaar proces, dat naadloos aansluit op de bouwprocessen.
Opzetten van een professionele organisatie
Breman Installatiefabriek is een jonge divisie binnen Breman Installatiegroep. Het afgelopen jaar stond in het teken van het opzetten van een professionele organisatie die voldoet aan de marktvraag. Onze inspanningen waren gericht op het opzetten van een verkoop- en marketingafdeling, het stroomlijnen van ons productassortiment, het digitaliseren van processen, en het verbeteren van onze planning en productieprocessen. Deze initiatieven hebben geleid tot verbeteringen in ons rendement, een betere stuurinformatie en een hogere leverbetrouwbaarheid. Bij onze projecten werken wij regelmatig samen met de andere divisies van de Breman Installatiegroep. Wij weten elkaar naadloos te vinden in de keten en zetten samen onze expertises in om de klant optimale bouw- en installatieoplossingen te bieden.
Wil jij zien aan welke projecten wij hebben gewerkt? Klik dan hier: Referentieprojecten
Inspelen op nieuwe ontwikkelingen
Voor 2024 ligt onze primaire focus op de realisatie van een gezonde en verantwoorde groei. Om snel in te kunnen spelen op de behoeften van onze klanten en de marktontwikkelingen, richten wij een structureel feedbackproces in. Daarnaast breiden wij ons productaanbod uit en zullen wij onze bestaande producten en diensten verder ontwikkelen en verbeteren.
Wil jij weten welke (prefab)producten wij maken en leveren? Klik dan hier: Installatiefabriek
Breman als werkgever
Het jaar 2023 stond voor HR in het teken van een definitieverandering. Waar HR traditioneel stond voor Human Resources, kiest Breman nu bewust de term Human Relations. Bij Breman geloven we in het investeren in relaties en het creëren van waardevolle verbindingen. Dit is volledig in lijn met het hogere en gewaagde doel van de Breman Installatiegroep, namelijk ‘Iedereen energiepositief’. Wij zorgen voor een beter werkklimaat voor onszelf en volgende generaties en creëren een werkomgeving die voor medewerkers meer energie oplevert dan dat deze kost.
Minder verzuim door open communicatie
Een goed voorbeeld hiervan is de manier waarop wij met verzuim omgaan. In 2023 is de gedragsmatige visie op verzuim in de praktijk gebracht. In deze visie staat de relatie en het goede gesprek tussen medewerker en leidinggevende centraal. Door oprechte wederzijdse interesse kan ineens veel meer bespreekbaar gemaakt worden. Het resultaat: een daling van ons verzuimcijfer met 1,6%.
Human Relations Community
In 2024 staat de verdere uitrol van de Human Relations-visie centraal. Eén van onze belangrijkste doelen is om alle HR-medewerkers op de vestigingen mee te nemen in deze nieuwe HR-visie en -strategie. Als onderdeel van een grotere Human Relations Community. Zo zetten wij vanuit onze kernwaarden, de mens in de organisatie nog meer centraal.
De mens centraal
Wij bieden werk aan voor iedereen. Bij Breman kijken wij naar wie jij bent en wat jij aan kwaliteiten en talenten meeneemt. Ons gewaagde doel ‘Iedereen energiepositief’ betekent onder andere dat iedereen zichzelf kan en mag zijn. Wij geven onze werknemers de ruimte om te leren en zichzelf te ontwikkelen.
Breman voor iedereen
Energiepositief werken betekent dat je energie krijgt van je omgeving, je je veilig voelt en helemaal jezelf kan zijn. Ongeacht wie je bent of wilt zijn. Dat bevorderen we vanuit Breman voor Iedereen. Het kloppende hart van verschillende initiatieven om sociale veiligheid en gelijkwaardigheid te bevorderen. Hierbij komen onze collega’s samen om diverse gerelateerde thema’s te bespreken en daarop actie te ondernemen.
In 2023 hebben wij gewerkt aan het ontwikkelen van Breman voor Iedereen en daarbij de structuur opgezet. 2024 staat in het teken van bewustwording en draagvlak creëren binnen de gehele organisatie.
Wil jij weten hoe wij dit binnen onze organisatie tot uitvoering brengen? Bekijk dan ons programma. Wij dagen jou uit om diversiteit en inclusie (D&I) ook in jouw organisatie op de kaart te zetten. Klik hier om deze uitdaging aan te gaan.
Werk voor iedereen
Bij Breman geldt dat er werk is voor iedereen. Ook als de afstand tot de arbeidsmarkt voor iemand wat groter is. Voor mensen die onder de Participatiewet (voorheen Wajong) vallen bestaat sinds 1987 Gedie. Hier kijken wij naar de persoon en hoe diegene zijn of haar talenten kan inzetten. Wij kijken naar wat wél kan. Onze collega’s bij Gedie ervaren dat zij waardevolle werknemers zijn en gaan vol enthousiasme en trots naar hun werk. Voor de diverse divisies binnen onze Installatiegroep doen zij inmiddels ook diverse werkzaamheden. De routinematige opdrachten en de vaste werkdagen geven hun structuur, ritme en discipline, die zij nodig hebben. Het geeft hun een waardevol gevoel en, wat wij vooral belangrijk vinden, arbeidsvreugde.
Wij bieden bij Gedie ruimte voor 22 participatie-medewerkers. Doordat prefab steeds belangrijker gaat worden in de installatietechniek biedt dit de komende jaren voor Gedie binnen de Installatiegroep meer kansen. We hopen het aantal werkplaatsen hiervoor uit te kunnen breiden door de verhuizing naar een nieuwe en grotere locatie.
Wil je meer weten over Gedie? Klik dan hier voor meer informatie.
Werken, leren en ontwikkelen binnen de installatietechniek
Breman Academy
Onze Breman Academy biedt opleidingen en (bijscholings)cursussen aan voor nieuwe en huidige collega’s. Ons hoofddoel is hen opleiden tot vakmensen die goed kunnen inspelen op de uitdagingen van deze tijd. In 2023 was één van onze doelstellingen het verder ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardig lesmateriaal. Wij zijn hiervoor een samenwerkingsverband aangegaan met het ROVC, een instituut voor technische opleidingen. Daarnaast hebben wij voor ons digitaal leerplatform ‘oZone’ verschillende les- en leermiddelen ontwikkeld voor diverse opleidingen.
Functiegebonden opleidingspaden
Bij Breman Academy leiden wij onze mensen op volgens functiegebonden opleidingspaden. Deze ontwikkelen wij per divisie. Voor de technische operationele functies hebben wij dit voor drie divisies in 2023 uitgerold. Voor de technische kantoorfuncties starten wij in 2024 met de eerste opleidingspaden. Dit is een voorbeeld waarmee wij de divisies ondersteunen met opleidingsadvies. Om de opleidingsvraag landelijk op te kunnen vangen is er, naast de bestaande locaties in Zwolle en Drunen, een nieuwe locatie in Rotterdam in 2023 ingericht en operationeel gemaakt. Daarnaast is in Drunen een aanzet voor uitbreiding van de huidige locatie gemaakt.
Accreditatie branche Vakmanschapsroute
In 2023 hebben wij flinke stappen gemaakt om onze doelen kracht bij te zetten. Een essentieel onderdeel was het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal, onder andere voor de opleidingen voor de warmtepomp (WP). Dit is bekroond met de accreditatie voor alle WP-trainingen van de branche Vakmanschapsroute.
Fantastisch vak om te leren
Met de energietransitie en een tekort aan technische vakmensen heeft de installatietechniek een enorme uitdaging voor zich. Wij zetten ons daarom in om mensen vroegtijdig en blijvend te enthousiasmeren voor dit fantastische vak. Meer weten over onze Academy? Klik dan hier
Breman Academy – Leren én werken bij Breman – Werken bij Breman
Werken bij Breman
Wij willen dat onze medewerkers met een glimlach, enthousiasme en energie naar, op en van hun werk komen. Zoek jij dit bij een nieuwe werkgever? Bekijk dan onze vacatures.
BREiNN
Als vooruitgeschoven pion van Breman is het doel van BREiNN een beweging in de energietransitie te creëren. Wij gaan voor acht miljoen energiepositieve huishoudens. Dit willen wij bereiken door samen te komen en te werken aan het energie positief maken van de wereld. In 2023 was een bezoek aan BREiNN echt iets speciaals. Het was een tijd waarin we samenkwamen om te verbinden, elkaar te inspireren en samen nieuwe dingen te leren en ontdekken. Met twee keer zoveel meer bezoekers als vorig jaar ervaren wij de stijgende betrokkenheid om kennis te delen en de drang naar innovatie, waarbij elke bijeenkomst een stap voorwaarts betekende in het vormgeven van de toekomst..
Aantal bezoekers BREiNN in 2023
- Totaal 7000 bezoekers
- 4450 bezoekers op Breman terrein mogen ontvangen (diverse evenementen o.a. Makers Festival, Deltion dag en opening TZA)
- 1600 bezoekers bij externe evenementen (o.a. educatieve bezoeken door basisscholen, workshops, seminars over transitiestrategieën in samenwerking met partners zoals Ditis Em, Kriton, Futureproof, Windesheim en Rabobank. )
- 1000 bezoekers interne bijeenkomsten bij BREiNN (o.a. sessies van het Kenniscentrum, HR-bijeenkomsten en speciaal Ronald MCDonald ontbijt)
Online zichtbaarheid gegroeid
De reis van BREiNN om te verbinden, inspireren en innoveren gaat niet alleen over fysiek samenkomen; we zijn ook online flink gegroeid. Vooral op LinkedIn is onze online gemeenschap toegenomen wat helpt om onze boodschap van innovatie en samenwerking nog verder te verspreiden. We hebben ook hard gewerkt aan onze content met inspirerende video’s, zestien podcasts met diverse diepgaande thema’s en zeven impactcafés, waar ideeën en perspectieven werden besproken
- Wil je onze content terugkijken of op de hoogte blijven van onze nieuwe content? Kijk en volg ons dan op onze eigen LinkedIn-pagina.
De Drijvende Kracht
Het initiatief van De Drijvende Kracht neemt een centrale plaats in binnen BREiNN. Dit initiatief is ontstaan uit de kern van BREiNN zelf. Vanuit het concept van OPA (Onrust x Perspectief = Actie) geeft dit concept onze diepste overtuigingen en aspiraties weer om een concrete impact voor de samenleving te maken. Wij willen collectief wonen op water mogelijk maken, schaalbaar én betaalbaar. Het idee dat uit onrust en uitdagingen een vruchtbare bodem voor perspectief en actie kan ontstaan, vormt de kern van dit initiatief. Wij willen meer dan alleen gesprekken aangaan. Wij willen daadwerkelijk overgaan tot actie en bijdragen aan de realisatie van de verandering die wij voor ogen hebben.
- Meer informatie over De Drijvende Kracht vind je in deze whitepaper
Virtual Reality (VR) en Kunstmatige Intelligentie (AI)
Het streven naar innovatie heeft ons geprikkeld om de mogelijkheden van Virtual Reality (VR) en Kunstmatige Intelligentie (AI) te verkennen. Als pionier onderzoeken wij zorgvuldig hoe deze revolutionaire technologieën onze manier van werken, leren en communiceren kunnen beïnvloeden. Het uiteindelijk doel is om te kijken hoe wij dit op een efficiënte wijze kunnen gebruiken en implementeren binnen onze organisatie ten gunste voor de gehele gemeenschap. Dat uitte zich het afgelopen jaar in bijvoorbeeld de inzet van een VR game ‘The Dive’, waarbij teams in een duikboot een nieuwe betekenis kunnen geven aan de manier van samenwerken.
Een reis van grenzen verleggen
Wij zijn bereid om te investeren in de toekomst en de grenzen van het mogelijke te verleggen, waarbij we altijd streven naar het creëren van een omgeving die innovatie omarmt en bevordert om onze gemeenschap vooruit te helpen. Het is een spannende tijd, en we kunnen niet wachten om te zien wat er nog meer mogelijk is. Benieuwd naar hoe onze reis verder gaat? Kijk dan op de website van BREiNN.
Duurzaamheid en Maatschappij
Ons hoger doel is: ‘Samen zorgen we voor een beter woon- en werkklimaat, voor onszelf en volgende generaties’. Dit doen wij door in onze bedrijfsvoering duurzaamheid in de breedste zin toe te passen en in te spelen op de behoeften van de maatschappij. Breman Installatiegroep heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen volledig verweven in zijn strategie. Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat wij als organisatie rekening houden met de effecten van onze bedrijfsvoering op mens, milieu en maatschappij. Ons strategisch gewaagde doel is ‘Iedereen energiepositief’ en dekt volledig deze lading. Een uitgebreide uitleg over ons DNA kan je lezen in het hoofdstuk ‘Visie en strategie’. Wij hebben een aantal activiteiten uit 2023 voor jou op een rijtje gezet.
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
Net als alle grote ondernemingen in Nederland dient de Breman Installatiegroep vanaf het boekjaar 2025 te rapporteren over haar duurzaamheidsprestaties volgens de CSRD. In 2023 hebben wij hier de eerste stappen voor gezet.
Wat is de CSRD?
De CSRD is een Europese richtlijn die bedrijven verplicht om hun duurzaamheidsprestaties openbaar te rapporteren. Het doel van de CSRD is om de transparantie en vergelijkbaarheid van duurzaamheidsinspanningen van bedrijven te vergroten. Ook de kwaliteit van duurzaamheidsinformatie neemt toe. Hierdoor zijn stakeholders, zoals investeerders en klanten, beter in staat om goede beslissingen te nemen. Aan de hand van diverse standaarden weet een bedrijf welke duurzaamheidsthema’s in het rapport moet komen en op welke wijze te presenteren. Deze standaarden omvatten de drie duurzaamheid gerelateerde verantwoordelijkheden Environmental, Social en Governance (ESG). De verantwoordelijkheden van de organisatie op het gebied van milieu, maatschappij en ondernemingsbestuur worden hiervoor onder de loep genomen. De accountant controleert deze duurzaamheidsrapportage, vergelijkbaar als met de financiële jaarrekening.
Gevolgen voor de Breman Installatiegroep
Om ons voor te bereiden op de CSRD-verplichting, hebben wij in 2023 een speciale werkgroep opgericht. Zij zijn bezig met een dubbele materialiteitsanalyse om alle relevante duurzaamheidsthema’s voor de Breman Installatiegroep in kaart te brengen. Deze analyse is bedoeld om vast te stellen welke onderwerpen op het gebied van duurzaamheid de grootste impact hebben op de onderneming en het meest van belang zijn voor de stakeholders in de waardeketen van de onderneming.
Vervolgens zullen we in 2024 een ‘GAP-analyse’ uitvoeren om te beoordelen welke gegevens we al hebben en welke we nog moeten verzamelen en opstellen. Uiterlijk eind 2024 willen we de organisatie, data en processen goed hebben ingericht om vanaf 2025 betrouwbaar te rapporteren volgens de CSRD.
Verlengstuk van ons DNA
Voor Breman Installatiegroep vormt de CSRD-rapportage een natuurlijk verlengstuk van onze interne duurzaamheidsstrategie en -doelstellingen. De thema’s gericht op duurzaamheid en het welzijn van onze medewerkers zijn niet nieuw, maar vormen een integraal onderdeel van het DNA van Breman.
Duurzaamheidsverklaring
Ons hoger doel is dat we samen zorgen voor een beter woon- en werkklimaat voor onszelf en volgende generaties. In het kader van MVO eisen wij dit niet alleen van onszelf, maar verwachten wij dit ook van onze leveranciers. Wij hebben hiervoor een duurzaamheidsverklaring opgesteld waar iedere leverancier aan moet voldoen. In deze duurzaamheidsverklaring worden vragen gesteld over People, Planet and Profits (PPP). People gaat onder andere over de universele rechten van de mens van de VN en de internationale arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden vanuit de International Labour Organisation (ILO) Planet gaat over milieuwet- en regelgeving, duurzaamheid en innovatie. Profit gaat over de Mededingingswet- en regelgeving, integriteit en transparantie. Nieuw in deze verklaring is dat we sinds oktober 2023 van elk product een Life Cycle Analysis (LCA) willen hebben, en dat begint al bij onze fabrikant. Met een LCA kunnen we vooraf eenvoudiger bepalen wat de milieu-impact is van de producten die we installeren, beheren, renoveren en hergebruiken (levenscyclus).
Elektrificatie van het wagenpark
We beperken zoveel mogelijk onze eigen CO2-uitstoot. Vanaf 1 augustus 2023 bestellen wij alleen nog maar elektrische personenauto’s en de eerste elektrische monteursbussen rijden ook al rond. Door te kiezen voor elektrisch rijden zetten we nog grotere stappen om ons brandstofverbruik te reduceren. Daarnaast onderzoeken wij hoe we slimmer onze transportbewegingen kunnen organiseren. Samenwerken met onze ketenpartners is hierbij van essentieel belang. Lees meer op de nieuwspagina.
Circulaire kantoorpanden
We hebben in 2023 niet alleen ons wagenpark verduurzaamd, maar we willen ook steeds meer onze panden verduurzamen. Met het toonaangevende architectenbureau RAU, dat gespecialiseerd is in het ontwerpen van duurzame en circulaire gebouwen, zijn wij een samenwerkingsverband aangegaan. Zij hebben al twee volledig remontabele kantoorpanden voor onze organisatie ontworpen. Hun ontwerp bestaat uit houten prefab onderdelen en is aanpasbaar aan het beschikbare kavel. Zo hebben we een blauwdruk die wij voor eventuele nieuwe panden kunnen gebruiken met een herkenbare en unieke Breman-uitstraling. Het eerste nieuwbouwpand dat volgens dit ontwerp wordt gebouwd, is de locatie aan de Sasdijk in Genemuiden, daar waar het allemaal ooit begon.
Brancheplan verpakkingen
Sinds 1 januari 2023 neemt Breman deel aan het ‘Brancheplan verpakkingen’ van Techniek Nederland. Een initiatief om zoveel mogelijk verpakkingen in de gehele keten te minimaliseren, te hergebruiken en te verduurzamen. We hebben verschillende pilots lopen om deze doelen te behalen. Vanuit het Brancheplan is er door een werkgroep al een One-Pager ‘Aanvullende Voorwaarden’ opgeleverd. Daarin vragen we alle fabrikanten en leveranciers om met een verpakkingsplan te komen, zodat we samen de doelstellingen kunnen realiseren. Willen we alle drie doelen halen, dan hebben we de gehele keten nodig.
Hope Garden in Namibië
Niet alleen in Nederland, maar ook over onze landgrens passen wij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen toe. Breman Fonds Namibië biedt sinds 2015 een stuk grond met opstallen ter beschikking voor landbouweducatie. Het AGRA-project ‘Hope Garden’ levert naast werkgelegenheid, oogst en daarmee inkomsten op voor de bewoners van Rehoboth, Namibië.
De visie van samenwerkingspartner Lighthouse is om mensen niet alleen in de basisbehoeften te voorzien, maar ze een stap verder te helpen in hun levensontwikkeling door onder andere onderwijs. De methode ‘Farming Gods Way’ wordt hierbij toegepast. De deelnemers, vaak jongeren, leren een vak waarmee hun zelfvertrouwen groeit, en de kansen op een baan of het ondernemerschap toenemen. Ook op het gebied van houtbewerking en lassen zijn trainingen ontwikkeld.
Financieel jaaroverzicht
De positieve ontwikkelingen binnen de Breman installatiegroep zorgen voor een uitstekend resultaat over 2023.
Ondanks een voorzichtig begin in 2023 is de concernomzet is gestegen naar € 335 miljoen, een stijging van ruim € 36 miljoen ten opzichte van 2022. Ook het resultaat laat een mooie ontwikkeling zien en bedraagt ruim € 13 miljoen na winstdeling, mede door mooie resultaten bij onze Duitse vestigingen.
Hieronder de resultaten van de Breman Installatiegroep 2023.