We meten ons gewaagde doel
Iedereen energiepositief. Dat is mooi gezegd, maar hoe meten we dat? We geven meer energie terug dan het kost aan medewerkers, klanten en aarde. Zo staat het in onze visie. Logisch dus dat we concrete doelen stellen op die drie gebieden. In de herijkte strategie hebben we dat samen uitgewerkt. Graag lichten we dit dashboard toe. Het komt ook terug in de jaarplannen.
Een dashboard dus.
Hoe gaan we meten hoe energiepositief we met z’n allen al zijn of gaan worden? We hebben in ieder geval al wel bepaald wat we met energiepositief bedoelen:
- Medewerkers: tevreden medewerkers die goed in hun vel zitten en
Breman aanbevelen bij anderen. Dan sluit je de meeste dagen met een positief gevoel af - Klanten: tevreden klanten die Breman aanbevelen bij anderen
- Klimaat: we zetten grote stappen in de energietransitie, zowel in de markt als ook binnen Breman zelf.
Maar we hebben dit nog niet meetbaar gemaakt. Dus nu is het tijd voor boter bij de vis. Daarom zijn we bezig een dashboard te maken dat simpel en makkelijk meetbaar is. Zodat we kunnen zien hoe we ervoor staan en wat de voortgang is. En om zo maar een paar voorbeelden te noemen: vorig jaar verstookten we 1,6 miljoen liter diesel. Moeten we dat niet flink gaan terugdringen? We verbruikten in onze bedrijfspanden netto 12.716.377 megajoule aan gas en elektriciteit. Moeten we dat ook niet terugdringen?
Kortom: de komende tijd wordt er een concreet dashboard gemaakt. In de periode mei/juni komt deze in de medezeggenschap. En kun je dus je feedback of goedkeuring geven over de manier waarop we energiepositiviteit gaan meten.
Klanten en medewerkers
In de laatste meting van de medewerkerstevredenheid was het gemiddelde rapportcijfer een 6,9. We willen samen naar de 8,0. Op de klanttevredenheid willen we ook stijgen. Dat meten we door de zogenaamde net promoter score. Heel veel bedrijven gebruiken dit, dus je kunt goed vergelijken. De net promoter score (NPS) is het percentage van de klanten dat ons een 9 of een 10 geeft, min het percentage van de klanten dat ons een 6 of lager geeft. Het saldo is bij best veel bedrijven negatief. Maar een bedrijf als Coolblue heeft een NPS van +68. In onze laatste meting stonden wij op +2. En we willen naar +30. Dat is ongeveer gelijk aan een rapportcijfer 8.
Aarde
Installateurs hebben een sleutelrol in de energietransitie, maar ook een voorbeeldrol. Daarom willen we het energieverbruik van onze bedrijfspanden, het energieverbruik van ons als medewerkers en ons brandstofverbruik naar beneden brengen. Dat is onze voorbeeldrol. En om onze sleutelrol in de markt meetbaar te maken kijken we ook naar het % energiepositieve concepten dat we installeren, het aantal wijken dat we energieneutraal maken en het aantal warmtepompen dat we in beheer hebben.
De metertjes komen in beweging
Hiernaast zie je ons dashboard, met ons doel voor 2025 in vergelijking met de huidige stand van zaken. We hebben dus nog wat te doen met z’n allen. De voortgang op deze doelen gaan we regelmatig laten zien. Hoe mooi is het als we de metertjes de goede kant op zien veranderen.